Oktober brukar inom populärkulturen förknippas med Halloween och läskigheter. Läskigheter kan dock i olika former även drabba lärare. Ska vi då likt skräckfilmsschablonen dela på oss och drabbas av motgången i vår ensamhet, eller kan vi gemensamt jobba mot något kreativt?
Denna månad har innehållit ett flertal inspirerande upplevelser tillsammans med mina studenter. Men den har också erbjudit en osedvanligt generös bukett av infrastrukturella motgångar. Stundtals får detta mig att fundera på vilka former av stödverksamhet som prioriteras.
För att börja skapa någon sorts ordning i kaoset, roade jag mig med att skriva ner månadens tekniska missöden. Vad tycker du? Är det en acceptabel andel problem under en månad? Har du varit med om något liknande? Hur ska vi som lärare jobba för att minska konsekvensen av tekniska problem? Skriv gärna i kommentarsfältet nedan.
2 oktober · Introföreläsning av ny modul i Rum för lärande – ett av universitetets tekniska flaggskepp. Kontaktfel. Går ej hålla föreläsningen. Problemet av sådan art att det tar flera dagar att laga. Modulens namn? Presentationsteknik (oh the irony).
2 oktober. Tio minuter försenad. Lyckas flytta introföreläsningen till annan ledig sal. HDMI-kabel saknas. Får snabbt tag på en kort kabel. Tur att jag kan fjärrstyra datorn, för den hamnar alldeles för när nära väggen i salen.
3 oktober. Inget mail har gått ut till de som har bokat salen Rum för lärande de närmaste dagarna för att informera om problemet. Detta vet jag eftersom jag har ny föreläsning inbokad i salen den 4 oktober. Måste på eget initiativ leta efter en ny sal som möter kraven för kommande föreläsning. (Hade jag inte redan varit i salen och upptäckt felet skulle jag förmodligen fått en obehaglig överraskning dagen efter)
4 oktober · Lyckas hitta en annan sal som rymmer minst 40 studenter. Enda tillgängliga med så kort varsel är sal en lite större föreläsningssal för cirka 120 studenter. Föreläsningen handlar om poddar. Något är fel på förstärkaren (eller kablaget; eller högtalarna. Det är svårt att avgöra eftersom högtalarna sitter fem meter upp i taket och det inte går att komma åt någon del av utrustningen) vilket medför att en av högtalarna återkommande tappar ljudet under två timmar och inte ens klarar av att återge ljud på medelhög volym. Modulen är … ja just det, Presentationsteknik.
16 oktober · Anländer till bokad sal för studentpresentationer. Salen har bara uråldriga vga-kontakter till projektorn. Ej HDMI. Det finns inte ens uttag för en egen HDMI-sladd. VGA är en flera generationer gammal standard och det går ej heller få några minuters varsel få tag på adaptrar mellan vga och nyare former av uttag, som usb c. Jag hittar däremot en mängd bortglömda svordomar efter tio minuters letande i institutionens teknikskåp. Jo, du gissade rätt: Modulen är fortfarande Presentationsteknik.
16 oktober · Byter sal i panik. En moderna skärm på hjul finns tillgänglig i nya salen. Förinställningen på skärmen är dock sådan att om den inte hittar en signal inom 10 sekunder så går skärmen i vila. Därefter tar det cirka 20 sekunder att starta upp den igen. Men eftersom det bara är ett tjugotal studenter med olika datorer och adaptrar som ska användas, behöver bara tålamodet testas under några timmar.
17 oktober · Efter månader av att servern för blogg.umu.se betett sig trögt, så slutar den till sist fungera. Jag har under flera år använt servern för att lägga upp avsnittsinformation (till exempel länkar och bilder) om podcasten Mediespanarna som kommer ut en gång per vecka. Ingen information om eventuellt fel syns på Umeå universitets driftblogg även om felmeddelandet på bloggsidan hänvisar dit.
22 oktober · Fem dagar efter blogg.umu.se slutat fungera kommer ett mail: ”Alla bloggar under blogg.umu.se har tagits ur drift på grund av säkerhetsbrister. Bloggarna kommer inte att komma upp igen i samma plattform, men kommer att ersättas av en motsvarande funktion. Arbetet med att ta fram denna funktion pågår.”
22 oktober · Kontaktar avsändare med frågan ”Det finns över 400 inlägg och en mängd information på den blogg jag hade (mediespanarna). Kommer innehållet exporteras?” [d v s finns det en back up jag kan få tag på, eller är de timmar jag lagt ner på att skapa 400 inlägg helt förlorade?]
28 oktober · Kontaktar ansvarig för blogg.umu.se igen eftersom jag inte fått något svar. Vet fortfarande inte om de över 400 inläggen finns kvar, om jag ska börja söka en annan teknisk lösning eller vad som är planerat.
29 oktober · Upptäcker att lärplattformen Moodle, efter en nylig uppdatering, inte längre vidarebefordrar nyhetsutskick till kursdeltagarnas e-post. Vilket det alltså ska göra automatiskt. Jag upptäcker detta eftersom jag under dagen skickat ut flera meddelande angående kommande och genomförda examinationer och inget av dem kommit fram. Tekniker löser tack och lov problemet under efterföljande dag.
30 oktober · Tretton dagar efter materialet på bloggen försvann utan förvarning, så vet jag fortfarande ingenting om vad som hänt med all information. Tyst som i graven …
31 oktober · Får ett svar om bloggen. Saker verkar lösa sig, men inget datum anges.