I intervjuserien Excellenta samtal diskuterar de excellenta lärarna Erik Lindenius och Per-Olof Ågren vad som utgör excellens.
Comment on “P-O Ågren i Excellenta samtal”
Comments are closed.
Kompetensutveckling för lärare inom den Humanistiska fakulteten
I intervjuserien Excellenta samtal diskuterar de excellenta lärarna Erik Lindenius och Per-Olof Ågren vad som utgör excellens.
Comments are closed.
Intressant att höra att ett motiv till att övergå (i sakta mak) till studerandeaktiva upplägg var att undervisningen helt enkelt blev intressantare då – alltså att när undervisningen fylls med dialog och diskussion blir det roligare inte bara för studenterna, utan äver för lärare. Själv har jag många gånger tänkt att studerandeaktiva upplägg också ofta förutsätter åtminstone hjälpligt trygga lärare, och att den tryggheten kommer med tiden. Om man själv är oerfaren kanske man finner trygghet i att veta att man i sina föreläsningar “täcker in allt”, och då finns inte så mycket utrymme för annat. När vi släpper in andra (studenterna) i undervisningssituationen innebär det samtidigt att vi måste släppa på kontrollen en aning. Detta förutsätter att vi känner oss trygga inte bara med ämnet utan även med själva undervisningspraktiken. Och detta, som sagt, kommer ofta med tiden!